Review: XAMPP, php en mysql op je eigen windows pc draaien.

Als je het niet weet gooi het hierin. Het wordt dan eventueel verplaatst.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
Chris de Boden
Beginner
Beginner
Contacteer:

Review: XAMPP, php en mysql op je eigen Windows pc draaien.

Bericht door Chris de Boden »

Review:
XAMPP 1.5.1

Stel je wilt een eigen site bouwen in php, of eens lekker experimenteren met een phpbb, smf of ander forumsysteem en je hebt geen server tot je beschikking en de gratis lycos service is ook niet alles, al die reclame bij die gratis hosts.
Of stel, je wilt gewoon in alle rust lokaal met php en mysql werken of php leren.
Maar het komt ook vaak voor dat MSN weer eens mega traag is met het versturen van files.

Met het programma xampp is het mogelijk om php, mysql en meer te draaien op je eigen pc.

Dit pakket bevat:
MySQL 5.0.18
Apache 2.2.0
PHP 5.1.1
phpMyAdmin 2.7.0 pl1

Als je het pakket heb draaien kun je er alle kanten mee op.
Zo kun je dus offline php programmeren, een website of een forum op draaien. En je zou de server kunnen inzetten voor het gebruik van file transfers. Je zet bijvoorbeeld de bestanden in de map htdocs en je geeft diegene aan de andere kant van de MSN-lijn bijvoorbeeld deze url: http://je_eigen_ip-adres/muziekje.mp3. Ik kan garanderen dat dit sneller gaat dan via MSN zelf.

Als je pc 24/7 aan staat zou je er zelfs een domeinnaam aan kunnen koppelen. Zelf heb ik een subdomein gekoppeld aan mijn pc en dat werkt ook prima(voor testdoeleinden, mijn pc staat niet 24/7 aan).

Mijn ervaringen zijn dat dit pakket een stabiel pakket is en dat vrijwel alle php en php/mysql scripts er zonder problemen op draaien.
Een testinstallatie van phpbb laad net zo snel als een phpbb installatie bij een hostingprovider!!! Al moet ik hier wel bij zeggen dat de snelheid wel afhankelijk is van de upload snelheid van je internet abonnement. Zo zou de downloadsnelheid voor diegene aan de andere kant van de lijn nooit sneller zijn dan jou uploadsnelheid.
Ook moet je poort 80 in je modemrouter door laten verwijzen naar je eigen pc en je moet een goede firewall op je pc hebben draaien plus de kennis om deze correct in te stellen.

Verder moet er wel bij gezegd worden dat als je van plan bent om een site te bouwen die veel bezoekers moet trekken dat je dan wel beter naar een betaald pakket bij een hostingprovider moet gaan uitkijken.
Zelfs het snelste consumenten-internet abonnement is niet geschikt voor grote aantallen bezoekers, ook je eigen pc zal daar niet lekker tegen kunnen. Die zijn daar ook niet voor gebouwd. Grote bezoekers aantallen vereisen eenmaal professionele apparatuur :wink:

Ik heb de volgende php/mysql pakketten getest en allemaal zijn ze prima aan de praat te krijgen zonder vreemde fouten:
-SMF 1.1 rc2
-Joomla 1.08
-PHPBB 2.20
-Pafiledb 3.5
-Wat kleine php scripts

Het pakket xampp is eenvoudig te installeren, je hoeft in dit geval geen hele ingewikkelde installatie handelingen te verrichten al moet ik er wel bij zeggen dat wat computerervaring een must is.

Het programma komt uit de open source hoek en is dus gratis te gebruiken en bevat dus ook zeker geen vervelende spyware en/of reclame.

Hier kun je het programma downloaden.
klik hier

Conclusie:
Er worden vele commercie
Ooit ontstond het heelal, toen werd ons zonnestelsel en de aarde geboren.
Onze lieve heer had de mens geschapen en op een dag Chris de Boden ;)
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Hij werkt erg leuk dat is zeer zeker een feit het is wel even doorkrijgen hoe het exact allemaal werkt, maar als je het door hebt kan je er een leuk servertje mee op zetten voor thuis :)
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Plaats reactie