XP start niet meer op!

Algemeen over alle Windows versies.

Moderator: MandersOnline

augustinus
Beginner
Beginner

XP start niet meer op!

Bericht door augustinus »

XP pro start niet meer op, blijft hangen op zijn opstart scherm.
In Veilige modus heb ik een keer wel kunnen starten, maar kreeg toen deze melding in blauw scherm:
KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Beetje gezocht op internet, ze zeggen dat er een virus in de bootsector zit? Da's allemaal leuk, maar als ik niet kan opstarten, hoe moet ik dan kunnen scannen???

Ook wordt er gemeld dat er een hardware error kan zijn.. jaja, Win ME en Linux starten normaal op vanaf dezelfde harddisk.

Harddisk is trouwens een SATA, 80GB

Heeft iemand een tip voor me om XP te redden??
marcelv1
Vipper|Vip heer|Vip dame
Vipper|Vip heer|Vip dame

Bericht door marcelv1 »

http://www.microsoft.com/resources/docu ... p_fvlq.asp

Er zijn dus verschillende mogelijkheden.
Ik zou toch even schijfcontrole doen om te kijken of er echt geen bad sectors zijn.
Maar kijk even op de page en aan de hand van de code die bij de foutmelding zit kan je verder kijken.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Eventueel heb ik nog een heel speciaal soort CD dat is een of andere Windows XP met allemaal tools er bij om alles schoon te vegen, let even op deze zijn allemaal zwaar verouderd, dus even een aparte cd met bepaalde dingen zou ook handig wezen dan.

Pieter
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

*Bootsector virussen

De PC zelf kent geen gebruikersinterface of bestandenhuishouding. Dit alles wordt geregeld door het besturingssysteem - doorgaans Windows - en dat staat op de schijf. Indien de PC wordt aangezet zal het apparaat dan ook proberen een besturingssysteem te laden, want zonder dat kan het niets. De PC kent op dat moment nog geen bestandstoegang - dat is immers een onderdeel van het besturingssysteem dat nog moet worden geladen - en om dit `kip en ei probleem' op te lossen staat het eerste deel van het besturingssysteem niet in de vorm van een bestand op de schijf maar op de eerste 512 bytes hiervan: de bootsector.

De bootsector van een schijfje bevat dus een stukje programmatuur. Indien de rest van het besturingssysteem op het schijfje staat zal het bootsectorprogrammaatje dit opstarten, maar als dat niet het geval is - zoals op de meeste diskettes - toont het programmaatje de boodschap dat er geen systeem is gevonden: `Non system disk...'.

Gezien het feit dat de bootsector net als een programma kan worden `uitgevoerd', is het dus ook mogelijk de bootsector van een virus te voorzien. Men spreekt dan van een bootsector-virus. Iedere disk - dus ook een datadisk - bevat een bootsector en kan dus drager zijn van zo'n virus.

De bootsector wordt geactiveerd door te proberen de disk als opstartdisk te gebruiken. Natuurlijk zal geen zinnig mens proberen op te starten vanaf een willekeurige diskette, maar hoe vaak komt het niet voor dat men de PC herstart en vergeet de diskette uit station A: te verwijderen? De resulterende foutboodschap wordt niet zoals veel mensen denken door de PC zelf afgedrukt, maar door de bootsector van die diskette! Wat er gebeurt wanneer er zich een virus in de bootsector bevond laat zich raden... Ook datadiskettes vormen dus een latent gevaar dat pas tot uiting kan komen wanneer de diskette per ongeluk in de PC blijft tijdens het opstarten.

Dat het hierbij niet gaat om een te verwaarlozen risico, maar dat de verspreidingsmethode van bootsector-virussen erg succesvol is, blijkt wel uit het feit dat een op de vier virussen een bootsector-virus is! Een van de dingen die zeker bijdragen tot dit dubieuze succes is dat er tijdens de besmettingsfase van deze virussen nog geen besturingssysteem is geladen, laat staan een anti-virus programma. Om dit soort besmettingen tegen te gaan kan slechts een hardwarematig anti-virus product uitkomst bieden. Voorzichtigheid bij het gebruik van dataschijfjes blijft dus geboden!
augustinus
Beginner
Beginner

MandersOnline schreef: vr 16 jul 2004, 15:50*Bootsector virussen

De PC zelf kent geen gebruikersinterface of bestandenhuishouding. Dit alles wordt geregeld door het besturingssysteem - doorgaans Windows - en ........
Prachtig verhaal, en er wordt me weer iets duidelijk..

Maar goed, hoe zit het dan met als je 3 verschillende OS'en hebt op je harddisk??
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Wat ik je er mee wil vertellen als je een bootsector virus hebt binnen gehaald moet je met diskettes gewerkt hebben die bij andere mensen geweest zijn en als je dat hebt zorg dat al je diskettes dan gecontroleerd worden, het lijkt me alleen niet dat het zo een virus is.

Pieter
augustinus
Beginner
Beginner

Nee heb dus niet met "vreemde" diskettes gewerkt!!
Zit er nog wel een diskdrive in?? :wink:

Ik denk toch dat ik XP niet meer kan redden..
Ga nog wel proberen om op een ide schijf XP te installeren, en dan de partitie van de kapotte XP eens te scannen met van alles.. eens kijken of er iets uit komt!
augustinus
Beginner
Beginner

O ja, nog even wat info...

Heb met de cd van XP weer geboot, en toen naar Repair gegaan..
Daar heb ik CHKDSK laten runnen.. en ja hoor.. nar 25% loopt ie vast.. niets meer...
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

oke dan denk ik inderdaad dat daar niets aan valt te redden, maar als ik morgen even een FTP inschakel met een Windows XP versie op CD die ook opstart met allemaal tools er op kan je eventueel nog het een en ander wel uitvoeren.
augustinus
Beginner
Beginner

Dat zou denk ik wel handig zijn!
Alleen XP staat op de SATA drive, en die wordt standaard niet ondersteund door Windows... Dus gaat dat dan wel met een XP die opstart van CD ??
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

ik weet het niet, maar hoe kom je dan in dat gedeelte van het repair gebeuren?
augustinus
Beginner
Beginner

Ik start de installatie op en met F6 kan je een extra driver loaden voor de SATA.. en dan ziet ie dus de harddrive...
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Je kan het proberen, ik heb de CD zelf eigenlijk nog nooit gebruikt, maar wel de inhoud bekeken en daarmee enkele mogelijkheden.

Ik zal straks de FTP geschikt maken en je de gegevens sturen, ik weet niet of je weet hoe dat werkt dus roep maar even. mocht je zelf een FTP hebben mag je dat ook wel doorgeven.

Pieter
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Je krijg nu mail van me. Moest eerst de onweer afwachten.
augustinus
Beginner
Beginner

getracht er op te komen, doet het niet? :?
Plaats reactie