cpu ventilator versnellen?

Algemeen over alle Windows versies.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
justin14
Beginner
Beginner
Locatie: tussen bedrock/en mandersonlineforum en mijn computer

cpu ventilator versnellen?

Bericht door justin14 »

hij manders kan ik mijn cpu ventilator laten versnellen via Windows zo ja hoe ? want ik heb en probleempje mijn pc valt boven de 70 graden uit

mvg justin ofwel op bedrock mastersofhardcore
Friendship2098
Beginner
Beginner

Bericht door Friendship2098 »

Hallo Justin.

70 graden, logisch dat je PC uitvalt. 51 Celsius graden is het punt waarop iets gaat verbranden.

In je BIOS zal waarschijnlijk staan ingesteld dat de PC zich moet beschermen als de temperatuur 70 graden haalt. Dat moet je echt lager zetten, 55 graden MAX. En anders het volgende eens proberen.

Je kunt met een spuitbus die je in iedere PC shop kunt kopen je ventilater zuiver spuiten. Dat zou het probleem kunnen zijn. Als dat niet help dan best
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Ja je moet exact doen wat er net geschreven is even kijken of het schoon is de rest van je PC eventueel ook leuk stof vrij maken en bij 70
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
justin14
Beginner
Beginner

Bericht door justin14 »

ja das ook het probleem
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

Je gaf al aan dat je al eens een nieuwe had gekocht, ik moet eerlijk zeggen dan moet je eerst je PC geheel stof vrij maken en dat dus ook bij de voeding van je PC.

dan moet je de PC voldoende ruimte geven om koele lucht aan te voeren en niet de zijplaat er afhalen.

verder kan je het soms sneller maken door er een Hoger voltage op te zetten op de koeler, maar dat lijkt me niet de oplossing...
justin14
Beginner
Beginner

Bericht door justin14 »

ja maar hoe kan ik mijn bios varander dan op 55 gr
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Contacteer:

ik weet niet hoe jou bios menu er uit ziet...
Friendship2098
Beginner
Beginner

Hallo Justin.

Bij mij staan de gegeven van de sensors op mijn moederbord in PC HEALTH.

Ik kan daar de waardes veranderen van 4 sensors.

Die van mijn CPU heb ik op 55 Celsius gezet, stond op 60 bij mij. Maar 60 is echt veel te hoog, 55 kan nog net, maar is in principe ook nog te hoog.

Als je die waarde verandert die bij jou vermoedelijk op 70 Celsius staat dan gaat je PC nog sneller opnieuw opstarten. Want dat wordt dan de nieuwe veiligheidswaarde.

Maar ja beter op nieuw opstarten als alles naar de knoppen!

Kan ook zijn dat die waardes bij jou in Fahrenheit staan, was bij mij ook zo, dan maar FF omrekenen.

Maar het beste is toch gelijk al eerder vermeld alles zuiver maken met een spuitbus met lucht in, gelijk eerder vermeld door mij en Pieter. En anders een nieuwe blower er op.

Wat uitleg over de blower. Well daar komt veel stof en rotzooi op te zitten, op de winks en dan kan het motortje van de blower het niet meer trekken (niet snel genoeg meer draaien om het zaakje fatsoenlijk af te koelen. Zo'n motortje is niet sterk hoor.

Ook kun je met zo'n spuitbus goed door de koelribben blazen want die kunnen ook gelijk dicht zitten en dan kan het blowertje daar geen lucht meer doorblazen.

Kortom, spuitbus kopen en alles zuiver blazen, dan in de BIOS de warmte graad op 55 zetten voor de veiligheid, blij je dan nog dat probleem houden nieuwe blower der in. (Dit probleem komt vaak voor bij AMD CPU's)

Je kunt ook met EVEREST een gratis program 100% zien wat er eigenlijk zo warm wordt. Daar kun je de gegevens van alle sensors in aflezen. Ook hoe snel je blower draait ETC.

Luister ook FF naar wat Pieter hierover mijn uitleg zegt, want die is jong en snapt deze nieuwe rotzooi allemaal beter als ik. Ik werkte wel al 40 jaar geleden met een computer, was zo groot als mijn livingroom, maar alles is veranderd, uitgezonderd natuurlijk de vaste wetenschappelijke begrippen. (gelijk wanneer iets begint te verbranden ETC)

Suc6 en goed weekend Friendship2098.
Friendship2098
Beginner
Beginner

Hallo Justin.

EVEREST hun je hier downloaden.

http://www.lavalys.com/

Greetings Friendship2098.
Friendship2098
Beginner
Beginner

Hallo Justin.

De convertor voor van Fahrenheit naar Celsius vindt je hier.

http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

En 131 Graden Fahrenheit is 55 graden Celsius.

Kijk niet te erg naar mijn Nederlands want dat is niet mijn moedertaal.

Greetings Friendship2098.
Plaats reactie