laptop blijft blazen

Als je het niet weet gooi het hierin. Het wordt dan eventueel verplaatst.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
pluut
300+ Poster
300+ Poster
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 9:52
Locatie: groningen

laptop blijft blazen

Bericht door pluut »

hallo

het heeft een tijdje geduurd maar ben er weer
als ik mijn laptop aan doe en hij helemaal opgestart is blijft hij lawaai(blazen )maken het is net of die nog met iets bezig is
zou iemand weten wat dit zou kunnen zijn ,het is in 1 keer gebeurt gisteren was het nog goed en vandaag blijft hij dit doen
Stannieman
100+ Poster
100+ Poster
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 28 mar 2008, 21:06

Re: laptop blijft blazen

Bericht door Stannieman »

misschien zit er stof in

als je een (nieuwe) AMD cpu hebt heeft die meestal ook een functie cool 'n quiet
als je cpu dan weinig werk heeft gaat je bios de kloksnelheid verlagen (en zou zelfs kunnen cores uitschakelen), hierdoor wordt die minder warm en kan de fan minder of soms zelfs even af

maar als die cool 'n quiet per ongeluk is uitgegaan in je bios blijft je cpu altijd volledig weken en moet de koeling dus altijd aan (tenzij je rook wil natuurlijk)
pluut
300+ Poster
300+ Poster
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 9:52
Locatie: groningen

Re: laptop blijft blazen

Bericht door pluut »

ja oke en hoe haal ik dat stof er eventueel uit heb al geblazen ,maar dat zal niet genoeg zijn
en de laptop is ong 2 jaar,,
Stannieman
100+ Poster
100+ Poster
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 28 mar 2008, 21:06

Re: laptop blijft blazen

Bericht door Stannieman »

door je laptop open te vijzen
dan kun je in elektronicawinkels vaak spuitbussen met lucht kopen (net haarlak bussen, alleen spuit de luchtbus enkel puur lucht)

blaas eerst eens gewoon door je laptop, dan met de spuitbus eens langs de kiertjes waar veel stof is, vooral warme onderdelen moeten proper zijn (cpu, gpu, ...)
maar voor die spuitbus te kopen eerst dus kijken of er echt wel stof in zit

wel oppassen want ik dacht dat een stofzuiger niet goed was (kan schadelijk zijn), en ook niet met een verfkwast of zo want die maakt statische elektriciteit als de haartjes over elkaar bewegen

maar laat je laptop eerst een een tijdje aan staan en laat hem cpu belastend werk doen, ook eens iets voor de grafische kaart
dan in je bios gaan kijken naar de temperaturen
pluut
300+ Poster
300+ Poster
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 9:52
Locatie: groningen

Re: laptop blijft blazen

Bericht door pluut »

nou heb de graden bekeken en die is 61gr (kan ook met zon programmaatje toch)anders moet ik iemand vragen die het andere voor mij doet,maar ik vind het erg lastig hoor steeds dat lawaai
net of er een programma op de achtergrond nog werkt
nou zal kijken wat ik nog kan doen
bedankt voor de snelle reacties
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: laptop blijft blazen

Bericht door Jan_Kol »

Stannieman schreef: za 21 jun 2008, 15:30wel oppassen want k dacht dat een stofzuiger niet goed was (kan schadelijk zijn), en ook niet met een verfkwast of zo want die maakt statische elektriciteit als de haartjes over elkaar bewegen
Klopt wel een beetje, maar je moet met die aangeraden lucht spuitbus ook erg oppassen. Het kan namelijk dat door de luchtstroom (geblazen of gezogen maakt niet uit) de ventilator gaat draaien en onder bepaalde omstandigheden kan dan een stroompje gaan vloeien wat schade kan veroorzaken aan de computer. Dus zo maar in de ventilatiegaten gaan blazen of zuigen is niet aan te raden. In elk geval moet de vin van de ventilator in dat geval stilstaand worden gehouden. Meestal zijn de bladen van de ventilator het vuilst en een geringe hoeveelheid aangekoekt vuil op de ventilatorbladen brengt de effectiviteit daarvan sterk omlaag; en aangekoekt vuil blaas of zuig je niet weg, dat moet je er echt afvegen. Kortom, een goede reinigingsbeurt van het totale ventilatiesysteem van je laptop is kennelijk noodzakelijk.

Durf je het zelf niet aan de zaak te openen (let ook op de duur van de garantie voordat je actie onderneemt!) laat het dan doen, want het zal de levensduur van je laptop ten goede komen.

Jan
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: laptop blijft blazen

Bericht door MandersOnline »

61 graden is echt iets te veel, maar als die zo veel lawaai maakt en de koelvin is wel schoon kan die ook gedeeltelijk defect zijn of ergens steeds achter blijven hangen...
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
pluut
300+ Poster
300+ Poster
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 9:52
Locatie: groningen

Re: laptop blijft blazen

Bericht door pluut »

ja oke bedankt voor jullie reacties
morgen kijkt er even iemand naar die er meer verstand van heeft
ik zal het laten weten hoe t afgelopen is
Plaats reactie