Server vraag

Alles wat met hardware en randapparatuur te maken heeft.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
jaro
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 17:46

Server vraag

Bericht door jaro »

Op het werk hebben we een server staan met Windows Server 2003 die gevoed wordt d.m.v. een UPS. Als er stroomstoring is wordt de server na bepaalde tijd uitgeschakeld, is de stroomstoring voorbij dan start de server weer op maar blijft hangen in het opstartscherm waarbij aangegeven staat dat je op f1 moet drukken om verder op te starten. Gebeurd het onder werktijd dan is het niet zo'n probleem omdat we dan de f1 in kunnen drukken, het probleem ontstaat wanneer het buiten werktijd gebeurd en de server dus niet meer van buiten af te benaderen is. Moet er wat in de bios gewijzigd worden of is er een methode bekend om f1 te omzeilen zodat de server gewoon doorstart.
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

Het meest waarschijnlijke is dat de UPS na opheffen van de stroomstoring te snel uitschakelt en de server dus even zonder spanning staat ofwel de overname van de noodstroom naar de gewone stroom verloopt niet vlekkeloos. Omgekeerd van stroomuitval op UPS omschakelen gaat kennelijk wel juist want daar meld je geen probleem over.

Ik veronderstel dus dat de computer bij de overname van noodstroom naar gewone stroom uit en direct weer aan schakelt. Dat gebeurt allemaal waarschijnlijk zo snel dat je het als mens niet kunt waarnemen. Door dat uitschakelen en direct weer inschakelen kan er een fout optreden, want meestal is dat F1 gedoe noodzakelijk als de computer geen kans ziet normaal te herstarten. Probeer het maar eens uit door de stroomtoevoer van een PC heel kort te onderbreken; dat lukt waarschijnlijk niet echt omdat het om tienden van seconden gaat. Een enkele keer treedt dit wel eens bij een hele korte stroomstoring op als je geen UPS gebruikt.

Kortom: als eerste de UPS laten nakijken.

Jan
jaro
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 17:46

Bericht door jaro »

Ik heb de mogelijkheid gehad om de server handmatig op te starten, met UPS en zonder maar in beide gevallen moet f1 ingedrukt worden wat dus betekend dat het volgens mij een bios instelling is.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Denk dat je batterij leeg is.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
jaro
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 17:46

Bericht door jaro »

Volgens mij krijg je dan de melding checksum error en dat kreeg ik niet.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

nee niet altijd.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
jaro
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 25 jul 2004, 17:46

Bericht door jaro »

Als ik de mogelijkheid heb om de server uit te schakelen zal ik dat eens controleren.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

is prima succes er mee
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Plaats reactie