Hoe maak ik een back-up en zet het weer terug?

Als je het niet weet gooi het hierin. Het wordt dan eventueel verplaatst.

Moderator: MandersOnline

cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Hoe maak ik een back-up en zet het weer terug?

Bericht door cobiestooker »

Hallo allemaal,
Mijn pc is erg traag, dat men (ik niet) hem/haar graag het raam uit wil gooien. Ik heb beloofd er iets aan te gaan doen, maar weet niet precies hoe ik een en ander kan/moet doen.
Ik heb een externe harde schijf van 500gb, daar is nog ruim 300gb van vrij, de hd in de pc is 75 GB en voor ongeveer 65 GB gebruikt. Nu wil ik een hele back-up van de interne hd maken en op de externe zetten, hoe en wat weet ik nog niet precies maar daar zijn programma's voor denk ik. Dan wil ik de hele pc formatteren (gelukkig heb ik een set restore schijven bij de Compaq gehad dus dat gaat wel lukken). Maar nu kan ik natuurlijk de hele back-up terugzetten, maar dan is hij weer sloom, kan ik ook programma voor programma terugzetten of is dat niet handig, moet ik dan ook programma voor programma back-uppen? Ik heb niet van alle programma's die ik gebruik de software, en van sommige wel de software maar ben ik de serienummers kwijt. Heeft iemand suggesties wat ik het beste kan doen? BTW ik gebruik Windows XP. als ik alles formatteer ben ik ook de servicepack e.d. kwijt denk ik.

ik wacht geduldig af.

groet Cobie Stooker
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Bericht door Timelord »

Volgens mij kun je de complete schijf gewoon kopiëren.
Het beste gaat dat met Total Commander.

Daarna je externe schijf afkoppelen. Dit voorkomt ongewild de verkeerde partitie wissen.

Installeer nu Windows opnieuw met de restore cd-'s

Als dat allemaal gedaan is en je hebt Windows weer helemaal zoals je het hebben wilt, maak dan een kopie van die schijf.
Niet klakkeloos kopiëren, maar gebruik een image programma zoals Acronis of Norton Ghost.
Deze image zet je op een andere partitie. Mocht er nu iets mis gaan, zet je in 10 minuten die image terug en heb je weer een schone Windows.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Nou een restore CD gebruiken levert je wel op dat er bepaalde programma's opnieuw geïnstalleerd moeten worden met de Serienummers maar als het goed is heb je die er bij gekregen.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

De restore schijven van HP herinstalleren de laptop zoals die van HP is gekomen. Er wordt niet om serienummers etc. gevraagd (althans niet bij de HP laptop die ik heb en heb geherinstalleerd met de restore schijven van HP - dvd met Windows Vista
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

Hallo mensen, door een drukke week heb ik even niet alles direct kunnen beantwoorden, maar jullie hebben goede adviezen gegeven. Waarvoor mijn hartelijke dank.

*Timelord, je schreef : Als dat allemaal gedaan is en je hebt Windows weer helemaal zoals je het hebben wilt, maak dan een kopie van die schijf., zet ik die dan op een cd-rom?
Ehm ik moet even opzoeken wat een image programma precies is, dat gebruik je toch ook als je een ISO bestand hebt? :?:
En partities zijn toch een soort kleine opslagruimtes op je harde schijf, die je apart aan maakt als je je schijf weer indeelt? Normaal is het bijv. een schijf met een capaciteit van bijv 100 gb, maar na het restoren zou je er 2 van 50 kunnen maken en dan heb je toch 2 partities of haal ik nu het een en ander door elkaar? :roll:

Ik weet als ik restore gebruikt ik dan programma's weer opnieuw moet installeren, daarom vroeg ik me dus af of ik alles kon back-uppen en dan 1 voor 1 weer terugzetten.... De standaard programma's die er bij aankoop op stonden worden er weer op terug gezet, alleen de later toegevoegde programma's zal ik er weer apart op moeten zetten. Maar kan dat dan van de Back-up? Of werkt dat niet zo?

*Jan

Inderdaad Compaq werkt precies hetzelfde. Heb ik met vorige pc ook al gedaan, maar daar stond niet zoveel op. Nu kunnen er veel programma's wel weg denk ik die niet worden gebruikt, maar een groot aantal zijn toch nog wel regelmatig in gebruik, en wat belangrijker is, al mijn data moet ik wel terug kunnen vinden.
Ik ga dat Karens Replicator eens bekijken, dat is misschien wel precies hetgeen wat ik zoek. Ik ga er vanuit dat er wel een gebruiksaanwijzing bij zit.

Iedereen alsnog hartstikke bedankt voor de hulp.
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

cobiestooker schreef: za 24 mei 2008, 9:11Ik ga dat Karens Replicator eens bekijken, dat is misschien wel precies hetgeen wat ik zoek. Ik ga er vanuit dat er wel een gebruiksaanwijzing bij zit.
Helaas niet in het NL, maar om je wat op weg te helpen zou je dit PDF-document kunnen downloaden; daar staat een korte gebruiksaanwijzing die ik maakte voor les doeleinden.

Jan
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Bericht door Timelord »

Als je 2 partities maakt en je maakt een image met bv Norton Ghost, dan kun je die gewoon op de tweede partitie zetten.
Als je dan van de Ghost cd opstart kun je er altijd bij, dit in tegenstelling tot usb-apparaten.
En opslaan op cd ?, zal eerder dvd zijn, afhankelijk van de grootte van de image.

Wat ik zelf altijd doe: ik maak een image als ik Windows vers geïnstalleerd heb.
Dan zet ik alles er op wat ik hebben wil, draait het dan nog steeds goed, dan maak ik een nieuwe image.

Heb ik in de loop der tijd nog meer geïnstalleerd en het werkt nog steeds, dan maak ik opnieuw een image.

Stel je hebt een image gemaakt en 2 dagen later gaat er iets gigantisch mis, door laten we zeggen een virus.
Even de Ghost cd er in en met 10 minuten ziet het er weer uit alsof er niks aan de hand was!
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

Jan_Kol schreef: za 24 mei 2008, 11:41 Helaas niet in het NL, maar om je wat op weg te helpen zou je dit PDF-document kunnen downloaden; daar staat een korte gebruiksaanwijzing die ik maakte voor les doeleinden.

Jan
Hallo Jan, bedankt voor het pdf document, het is mij duidelijk. Wat is handiger de hele C schijf back-uppen of per programma back-uppen, kan ik ook lid worden van het Leercentrum?

groet Cobie
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

Timelord schreef: za 24 mei 2008, 12:02 Als je 2 partities maakt en je maakt een image met bv Norton Ghost, dan kun je die gewoon op de tweede partitie zetten.
Als je dan van de Ghost cd opstart kun je er altijd bij, dit in tegenstelling tot usb-apparaten.
En opslaan op cd ?, zal eerder dvd zijn, afhankelijk van de grootte van de image.

Wat ik zelf altijd doe: ik maak een image als ik Windows vers geïnstalleerd heb.
Dan zet ik alles er op wat ik hebben wil, draait het dan nog steeds goed, dan maak ik een nieuwe image.

Heb ik in de loop der tijd nog meer geïnstalleerd en het werkt nog steeds, dan maak ik opnieuw een image.

Stel je hebt een image gemaakt en 2 dagen later gaat er iets gigantisch mis, door laten we zeggen een virus.
Even de Ghost cd er in en met 10 minuten ziet het er weer uit alsof er niks aan de hand was!
Hoi Timelord, ik begrijp wat je bedoelt (ongeveer) maar is Norton Ghost dan een programma? en waar vind ik dat? enne heb je ergens een beschrijving (of kan ik dat ergens vinden) hoe en wat over een image maken? Klinkt wel ingewikkeld... :wink:
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

cobiestooker schreef: za 24 mei 2008, 12:10Wat is handiger de hele C schijf back-uppen of per programma back-uppen, kan ik ook lid worden van het Leercentrum?

groet Cobie
Twee vragen, twee antwoorden:
Karens Replicator is handig om bestanden (brieven, foto's enz. enz.) te back-uppen. De hele C-schijf (als dat die is met Windows etc.) via Karens Replicator overnemen zal niet lukken want alles wat in gebruik is kan niet worden gekopieerd. Het genoemde Ghost is een programma waarmee je een z.g. Image kunt maken en een wat goedkoper maar even goed en met INL-gebruiksaanwijzing is True Image Home 11 wat te koop is bij Easycomputing in Haarlem (levert ook de door mij zeer gewaardeerde programma's "Herstel uw bestanden", wat precies doet wat het zegt met uit de prullenbak verwijderde nog niet overgeschreven bestanden en Disk Director voor handig partitioneren met inhoud verplaatsing als nodig en intensief wissen van partities als je dat wilt.
True Image Home kan vanaf een harde schijf werken waarop het is geïnstalleerd.
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

*jan
Ok, ik begrijp het zover.... (alleen nog niet wat er met Image bedoeld wordt - maar dat is niet belangrijk denk ik :? ) Verder ben ik 50+ maar al 30 jaar bekend met computers, alleen sommige dingen gebruik je niet regelmatig dus dat zakt weg, zo ook met een restore van je harde schijf.......en dan al die nieuwe termen, zoals een image maken....pff Ik heb al geGoogled, maar die geven alleen maar website met afbeeldingen en dergelijke.... Nou ja, ik ga eens naar dat True Image Home II kijken. Ik zag dat er ook een demoversie van is, dus ik kan dat eerst eens op mijn gemak bekijken.....
bedankt voor al je goede adviezen en hulp Jan. en ik zal eens kijken bij Rabobank voor dat leercentrum
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Bericht door Timelord »

Een image is in dit geval een kopie van alles op de schijf op een moment.
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

* Timelord, aha ik dacht al zoiets, kon het niet echt vinden. bedankt voor je pb, ik ga eens aan de slag. :wink:
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Image is gebaseerd op plaatje of foto, dus ja een kopie van de eerdere toestand zoals Timelord al zei.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
cobiestooker
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 263
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 0:46
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door cobiestooker »

hoi allemaal, tot op heden ben ik nog niet verder gekomen, dan dat ik eerst even uit ga zoeken wat ik na de restore er echt weer op moet hebben en of ik nog alles in huis heb. Van sommige programma's heb ik het programma via een download (off en betaald) gekregen en na install kreeg ik een email met de activatie code. Maar nu heb ik nog 1 probleem voordat ik de restore schijf erin stop. IK heb dus Windows XP erop staan, maar zijn die service packs 1 en 2 nog wel ergens te krijgen? die heb ik nooit op cd gezet. En ik moet nog even uitzoeken hoe ik mijn volledige Incredimail met al mijn bewaarde mails kan back-uppen zodat ik die in zijn geheel weer terug kan zetten.... maar dat moet ik denk ik even bij Incredimail zelf navragen.

Maar het belangrijkste is kan ik die service packs 1 en 2 voor Windows XP nog ergens downloaden en erop zetten? Of gaat dat automatisch als ik alles er weer opnieuw opzet? :?
Plaats reactie