Geheugen (RAM) klopt niet

Algemeen over alle Windows versies.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
wessie
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 16:28

Geheugen (RAM) klopt niet

Bericht door wessie »

Hallo hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer. Mijn collega raadde mij aan om het via dit forum te proberen. Hij had hier namelijk goede ervaringen mee, dus hier ben ik dan.

Ik heb een ander moederbord in mijn computer gezet omdat de vorige overleden was. Zelfde type en merk (DQ965gf) en heb Windows opnieuw geïnstalleerd en de processor omgezet.
Bij het oude moederbord was mijn eerste geheugen slot kapot gegaan en daarmee ook het geheugenreepje, waarschijnlijk door kortsluiting van twee pinnetjes.
In het nieuwe moederbord heb ik de kapotte RAM vervangen door een ander (een ander merk). Ik heb nu 2x2 gb Kingston (dual channel) en 2 GB Corsair en 2 GB adat, die volgens mij ook als dual channel werken.

Als ik Windows heb opgestart is mijn computer traag, met t programmaatje dpclat (om latency mee te meten voor audio en videobewerking) zie ik dan ook rode en gele balken (ze moeten groen zijn).
Als ik 4 GB in de computer zet zijn alle balkjes groen en is ie ook weer sneller. Ook als ik in msconfig maximale geheugen aanvink is ie sneller (met 8 GB erin). In het systeem staat dan 8 gb geheugen waarvan 7,25 beschikbaar

Waar kan dit aan liggen? Ik heb ergens gelezen dat ik misschien de processor er opnieuw in moet zetten of Windows opnieuw moet installeren. Ook wil ik de RAM in verschillende combinaties uitproberen, maar t is wel vreemd
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geheugen (RAM) klopt niet

Bericht door MandersOnline »

Het kan liggen aan het feit dat je diverse soorten geheugen gebruikt.
Dat die 7.25 aangeeft heeft vaak ook te maken met dat er een deel wordt gereserveerd voor je videokaart.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
wessie
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 16:28

Re: Geheugen (RAM) klopt niet

Bericht door wessie »

Ik heb een radeon hd2600 pro. Begint al aardig bejaard te worden. Bij de installatie kreeg ik een bsod en heb een oudere driver geïnstalleerd. dus dat zou wel wat kunnen zijn
Echter bij mijn vorige moederbord had ik een set Kingston en een set Corsair met de zelfde timings en die deden het prima. Bij dit moederbord heb ik nu de set Kingston en 1 Corsair (6 GB samen). memtest gaf geen fouten aan.

Wat ik dus gek vind is dat wanneer ik in msconfig het maximale geheugen niet aanvink de computer traag is (na reboot) en het systeem gewoon 6 GB aangeeft.
Als ik maximale geheugen wel aanvink en een waarde van 6144 invul, is mijn computer niet traag(na reboot) maar word bij systeem 6 GB (5,25 beschikbaar) aangegeven.

Kan dat een gevolg zijn van dual channel naast single channel?
Plaats reactie