opstarten

Algemeen over alle Windows versies.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
jovanpoppel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 18:45

opstarten

Bericht door jovanpoppel »

Onlangs is op mijn laptop Windows XP-pro opnieuw geïnstalleerd. Voorheen kwam ik na het opstarten meteen op het bureaublad terecht. Nu krijg ik het venster met administrator en wachtwoord te zien. Ik hoef dan geen wachtwoord in te vullen maar alleen te enteren. Om dat op te heffen heb ik in de bios een wachtwoord ingesteld. Nu zit ik met twee problemen. Ik moet bij het opstarten om verder te komen eerst mijn 'bioswachtwoord' opgeven en daarna enteren bij voornoemd scherm. Is daar -wellicht betrekkelijk eenvoudig- iets aan te doen?

Bij voorbaat dank.
Jo
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23688
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

In het configuratiescherm heb je gebruikers accounts. Daar even de .net user weg halen dan zou je als het goed is dat niet meer moeten krijgen.

Mocht het niet lukken vanmiddag ben ik weer aanspreekbaar
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

En ter aanvulling, dat aanmelden met wachtwoord via het BIOS zou ik er ook maar afhalen. Het supervisor wachtwoord is alleen voor de instellingen van het BIOS en de user is voor de hele PC (laptop in dit geval). Vooral die wachtwoorden zijn vrij gevaarlijk: als je ze na verloop van tijd mocht zijn vergeten heb je een serieus probleem en moet je de hulp van een echte deskundige inroepen, want dan moet het CMOS leeg en het BIOS komt dan in de standaard setting terug. Voorzichtig met BIOS zaken!

Jan
jovanpoppel
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 18:45

Bericht door jovanpoppel »

hoe haal ik mijn wachtwoord uit bios jan?
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

Lastig om te beantwoorden omdat er zo veel BIOS-en zijn. Ik neem aan dat je de wachtwoorden nog wel weet. Ga dan naar het BIOS en de plekken waar je ze hebt ingesteld. Daar moet toch een mogelijkheid zijn om ze te wijzigen/verwijderen. Verwijderen gebeurt soms door het NIET intypen van nieuw wachtwoorden; je moet er altijd 2 intypen ter controle en bevestiging.
Als het helemaal niet wil rest alleen de moederbord batterij er minstens een half uur uit te halen of deze met de daarvoor bestemde jumper kort te sluiten. Dan wis je het CMOS-geheugen, waarin ook het wachtwoord is opgeslagen. En dat heeft tot gevolg dat je letterlijk alles op "nul" zet. Dus als de batterij herplaatst is staat alles in de basisinstelling. Eventuele wijzigingen, die je zelf aanbracht moet je dan herstellen.

Jan
Plaats reactie