Lege gebruikersaccounts

Algemeen over alle Windows versies.

Moderator: MandersOnline

FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Lege gebruikersaccounts

Bericht door FreeSpirit »

Na een schoonmaakactie bleken op de computer (met Windows XP) van mijn zwager 2 vrijwel lege gebruikersaccounts te zijn. Op beide bureaubladen stond alleen nog een snelkoppeling van Outlook en de prullenbak. Aan die snelkoppeling heeft hij niks, want Outlook start niet op. Ook alle documenten en snelkoppelingen waren verdwenen.

Met file recovery heb ik een groot aantal documenten kunnen terugvinden en tijdelijk op een andere partitie opgeslagen. Daarnaast vond ik ook nog heel wat ander spul waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Ik wil hem graag helpen. Vraag is: hoe nu verder?

Aangezien ik niet echt thuis in XP heb ik daar wat hulp bij nodig. Zelf dacht ik om die 2 gebruikersaccounts gewoon maar te verwijderen. Ze zijn immers toch leeg. Dan 2 nieuwe aanmaken en van daaruit verder uitbouwen door nieuwe snelkoppelingen te plaatsen en de teruggevonden documenten terugzetten. Is dit een logische optie?
brillant
Beginner
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 15:40

Bericht door brillant »

wat dacht je van systeem herstel?
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23688
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Ja nou documenten krijg je niet terug met systeem herstel.

Ik denk dat 2 nieuwe account aanmaken de meest reële oplossing is wat is er mis gegaan eigenlijk?
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

brillant schreef: zo 07 mei 2006, 16:07wat dacht je van systeem herstel?
Wel aan gedacht. Die schoonmaakactie is echter al weer zo'n 2 weken geleden uitgevoerd. Leek me daarom niet zo handig, want in de tussentijd is er wel op die pc gewerkt.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23688
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Wat voor werk is er op uitgevoerd?

Programma's geïnstalleerd of iets anders? Want documenten blijven onveranderd :)
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

MandersOnline schreef: zo 07 mei 2006, 17:23Ja nou documenten krijg je niet terug met systeem herstel.

Ik denk dat 2 nieuwe account aanmaken de meest reële oplossing is
Mooi, dan ga ik dat voor hem doen? Zijn die accounts dan ook
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23688
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Probeer eerst Systeemherstel soms wil er iets oplossen en kijk of je met Windows Washer het een en ander kan herstellen.

Daarna Mijn optie.

Volgorde: Windows Washer --> Systeemherstel --> Nieuwe accounts
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

MandersOnline schreef: zo 07 mei 2006, 18:55Wat voor werk is er op uitgevoerd? Programma's geïnstalleerd of iets anders?
Dat weet ik niet. Zou ik moeten vragen.
MandersOnline schreef: zo 07 mei 2006, 18:55Want documenten blijven onveranderd :)
Aan alle documenten die in de tussentijd zijn aangemaakt of gewijzigd door de andere gebruikers verandert dan
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23688
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MandersOnline »

Het is geen Windows ME zonder update, daar was je ook documenten kwijt of had je de oude versies er van terug. De opzet van Systeem, ja de naam SYSTEEM herstel, is dus dat je het systeem en de systeem bestanden weer terug zet naar zoals het was. Niet document herstel of zo een leuk plan.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Magik
100+ Poster
100+ Poster
Berichten: 107
Lid geworden op: za 16 aug 2003, 17:52
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door Magik »

Ik zou toch voor de zekerheid die documenten back-uppen.
Verder haal je met systeemherstel niets weer terug, dus dat heeft geen enkele nut.
Ik zou inderdaad gewoon die 2 accounts opnieuw opbouwen.
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

MandersOnline schreef: zo 07 mei 2006, 23:00De opzet van Systeem, ja de naam SYSTEEM herstel, is dus dat je het systeem en de systeem bestanden weer terug zet naar zoals het was. Niet document herstel of zo een leuk plan.
Weet inmiddels dat er geen nieuwe programma's zijn ge
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

Magik schreef: zo 07 mei 2006, 23:23Ik zou toch voor de zekerheid die documenten back-uppen.
Van de belangrijkste documenten gaan ze dat nu ook doen.
Magik schreef: zo 07 mei 2006, 23:23 Verder haal je met systeemherstel niets weer terug, dus dat heeft geen enkele nut.
Ik zou inderdaad gewoon die 2 accounts opnieuw opbouwen.
Met het systeemherstel kan ik er toch voor zorgen dat de mogelijke fouten die zijn opgetreden door de schoonmaakactie er dan niet meer zijn? Tenminste, zo heb ik het begrepen. En ja, de 2 nieuwe accounts komen er.
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Verwijderen/aanmaken gebruikersaccounts

Bericht door FreeSpirit »

Toch nog een vraagje voor ik aan de slag ga op de pc van mijn zwager.

Ik kan me zo voorstellen dat 2 dezelfde namen voor gebruikersaccounts niet gaat. Het is echter wel de bedoeling dat die 2 personen ieder met hun eigen naam herkend worden.

Vandaar dan ook mijn vraag: Worden bij het verwijderen van de oude gebruikersaccounts ook idd alle verwijzingen daar naar toe verwijderd? M.a.w. kan ik na het verwijderen van een gebruikersaccount een nieuwe aanmaken met de oude naam?
Jan_Kol
500+ Poster
500+ Poster
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 04 aug 2003, 0:53
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Jan_Kol »

Nee, weg is weg maar.... waarom log je niet in als Administrator? Als die normaal staat ingesteld kun je letterlijk alles zien wat er op de PC staat geschreven. Soms blijven de gegevens van verwijderde accounts wel staan, alleen niet voor een normale gebruiker toegankelijk.

Zorg eerst dat je verborgen bestanden etc. kunt zien: Start > Instellingen > Configuratiescherm > Mapopties > tabblad 2: Weergave> Systeembestanden en verborgen bestanden moeten worden weergegeven (zichtbaar zijn); niet noodzakelijk maar kan wel handig zijn: extensies van bekende bestanden niet verbergen (aan de extensie kun je zien wat voor document het betreft en als de extensie niet wordt weergegeven is dat heel lastig).

Ga dan als volgt verder: > C:\ > openen maak een nieuwe map op C "Toch bewaren" of zo.
Dan open je de Map Documents and settings (ook op C:\) > kijk of je de verwijderde account mappen nog ziet en zo ja grasduin er helemaal door heen om te kijken wat je nog wilt bewaren. Kopieer dat al naar Toch bewaren.

Hoop dat dit zal lukken, want zou het eenvoudigste zijn. Let op: je moet letterlijk alle mappen in die account mappen nakijken want MS verbergt dingen soms op de meest onverwachte en onlogische plaatsen. Ik heb via deze weg wel "kwijt geraakte data" weer opgediept (Win XP Prof!!, Home weet ik niet).

Jan
FreeSpirit
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 13:37

Bericht door FreeSpirit »

Jan_Kol schreef: ma 08 mei 2006, 10:10Nee, weg is weg maar.... waarom log je niet in als Administrator? Als die normaal staat ingesteld kun je letterlijk alles zien wat er op de PC staat geschreven. Soms blijven de gegevens van verwijderde accounts wel staan, alleen niet voor een normale gebruiker toegankelijk.
Inloggen als admin doe ik altijd als ik te hulp wordt geroepen. Was vanmiddag even bij ze en ben uiteraard effies voor de pc gekropen. In 'documents en settings' zag ik 'gast' staan, terwijl die uitgeschakeld staat en nog een ander account dat niet in gebruik is. Dus vraag ik me af of verwijderen ook wel
Plaats reactie