Partitie maken

Alles wat met hardware en randapparatuur te maken heeft.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
Klaas
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 21:05

Partitie maken

Bericht door Klaas »

Geacht forum,

Ik heb een vraag over mijn harde schijf in mijn laptop, het betreft een Sony VGN-AW11M/H.

Hier in zit een harde schijf van 320 GB, nu wik ik deze opdelen in partities.
bv c-schijf 100 GB, d-schijf, 100 GB, en de rest die overblijf kan ik altijd rommel neer zetten.

Maar op de c-schijf zit een partitie waarin de recovery staat, dus kan ik dan ongestraft een schijf gaan opdelen?

Ik heb wel herstel-schijfjes gemaakt.

Maar hoe bereken ik nu hoeveel 100 GB is?

Alvast bedankt,

Groet Klaas
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door Timelord »

Je hoeft helemaal niet te berekenen hoeveel 100gb is, dat doet het systeem voor je.

Gewoon ingeven: 100 en in het geval van mb's : 100.000

Waarschijnlijk staat die recovery partitie je niet in de weg en kun je met behulp van je XP cd, of Vista cd, de schijf opdelen.

Wat je moet doen: ga naar apparaat beheer en maak een scherm/printafdruk van de apparaten die in je laptop zitten.

Als je later ooit drivers moet zoeken, dan heb je de juiste benamingen van de apparaten.
Klaas
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 21:05

Re: Partitie maken

Bericht door Klaas »

Hallo Timelord,

Ik heb begrepen dat het ook in Windows kan om partities te maken, maak dat nog enig verschil of ik het met de herstelschijfjes de partities aanmaak?

Ik werk met Vista Home premium + Sp1

Gr Klaas
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door MandersOnline »

Als het goed is kan je de partities gewoon vanuit Schijfbeheer aanmaken en regelen, zorg wel dat je data zoals foto's en documenten eerst opgeslagen zijn nog.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door Timelord »

Het ligt er aan wat je wilt.

Als je ook de C wilt verwijderen dan is het NIET mogelijk, daar staat immers Windows op ?

Je zult dan echt een opstartcd nodig hebben om ene geheel lege schijf te kunnen maken en die dan indelen in partities.
Klaas
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 21:05

Re: Partitie maken

Bericht door Klaas »

Hallo Pieter,

Nou dat ga ik dan eens proberen, tijdens mijn nachtdienst, dan heb ik wel even tijd hiervoor.

Bedankt voor je tip.

Gr. Klaas
Klaas
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 21:05

Re: Partitie maken

Bericht door Klaas »

Hallo Timelord,

Nou mijn schijf is nu geheel C, dus ik wil gewoon de schijf opdelen, dus ik hoef C niet weg te halen.

Gr. Klaas
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door Timelord »

Ja wel dus.

Je kunt niet zeggen: haal een deel van C af.

(ja kan wel, maar koop alvast een nieuwe schijf, want dat je dat als leek gaat lukken, ik geef je 5% kans)

Je kunt alleen maar partities maken in een leeg gebied.
Als jouw hele schijf C is is er dus geen ruimte meer over om andere partities te maken.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door MandersOnline »

Ik heb in Vista Ultimate de optie om een Volume te verkleinen en daarbij krijg ik dan een stukje vrije ruimte. Die heb ik daarna weer terug gegeven aan de betreffende partitie. aangezien ik die niet zomaar ergens anders aan kon geven in hetzelfde stukje, maar kon wel een nieuw volume aanmaken.
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Stannieman
100+ Poster
100+ Poster
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 28 mar 2008, 21:06

Re: Partitie maken

Bericht door Stannieman »

ja maar dat werkt niet altijd even goed, ik kan er met home premium ook afhalen maar max iets van een 4GB dacht k terwijl er toch nog iet van een 70GB vrije ruimte was
dan met acronis disk director geprobeerd van de hirens cd en toen ging wel alles goed, misschien kan jij dat ook proberen?

even ter info:
t zou kunnen dat je Windows daarna niet meer start maar dan moet je even de Windows DVD er in doen en naar de herstelconsole gaan, die zal dan direct zeggen dat er iets met de bootloader mis is en dat ook fixen, misschien moet je dat 2 keer doen om t volledig terug ok te maken
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Re: Partitie maken

Bericht door Timelord »

Pieter en Stannieman, jullie wetenw ara je mee bezig bent, maar ik raad het een beginner gewoon af om het te doen. ;)
Klaas
200+ Poster
200+ Poster
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 21:05

Re: Partitie maken

Bericht door Klaas »

Mannen, bedankt voor jullie reacties, ik ga het dan toch maar met de recovery DVD's doen, lijkt me dan wel zo veilig.

Groet Klaas.
Plaats reactie