hardware

Alles wat met hardware en randapparatuur te maken heeft.

Moderator: MandersOnline

Plaats reactie
harm
Beginner
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 sep 2008, 10:51

hardware

Bericht door harm »

Ik heb een nieuwe harde schijf aangeschaft (200 gig) heb hem aangesloten
tot mijn grote verbazing mis ik ongeveer 80 gig hoe kan dit en hoe los ik dit op.
MandersOnline
Manders Online
Manders Online
Berichten: 23687
Lid geworden op: zo 03 aug 2003, 1:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: hardware

Bericht door MandersOnline »

80 GIEG is wel heel erg veel.

Je zult geen 200GB zien staan er wordt een deel opgegeten door het feit dat bij hun 1 KB geen 1024byte is maar 1000 Byte en 1 MB geen 1024KB maar 1000KB met die andere grappenmaker er bij van de Bytes, dat scheelt al een heleboel, maar hoeveel GB kan je nu daadwerkelijk gebruiken?
Bezoek ook gerust de website https://mandersonline.nl
Timelord
1000+ Poster
1000+ Poster
Berichten: 1079
Lid geworden op: ma 14 mei 2007, 11:32
Contacteer:

Re: hardware

Bericht door Timelord »

Als ik nou zeg 132gb limiet, gaat er dan een belletje rinkelen ? :lol:

Je moederbord zal geen schijven groter dan 132GB (limiet van ATA100) aankunnen.

Je kunt een disk management tool gebruiken om je schijf toch volledig te kunnen benutten. Een voorbeeld hiervan is de Maxtor Big Drive enabler. Deze kun je ook op andere schijven gebruiken...
http://www.maxtor.com/en/support/downlo ... nabler.htm

Het enige waar het op hang of het werkt of niet is het feit of je mobo 48bit LBA support heeft.

mobo's met ATA133 kanalen hebben meestal standaard 48bit LBA mode enabled en met ATA100 is hier meestal een bios update voor nodig anders werkt het niet.
daarom roepen veel mensen dat ATA100 niet overweg kan met >132Gb terwijl het in 98% van de gevallen gewoon een kwestie van een bios update is

Voor zover ik weet, maakt de 48bit LBA support officieel geen deel uit van de ATA100 standaard, van de ATA133 standaard echter wel. Er zijn wel (heel wat) IDE controllers die omgezet zijn naar ATA100 met 48bit LBA support, maar dit valt buiten de officiële/initiële specificatie.
Plaats reactie